Observatieweek achter de rug - Reisverslag uit Accra, Ghana van Cindy Brabans - WaarBenJij.nu Observatieweek achter de rug - Reisverslag uit Accra, Ghana van Cindy Brabans - WaarBenJij.nu

Observatieweek achter de rug

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Cindy

08 Oktober 2007 | Ghana, Accra

Hallow allemaal,

Er is al heel wat gebeurd! We zijn zondag mee naar de kerk gegaan…Was me dat een hele belevenis seg! In het begin stond ik echt met ogen open te kijken…Het koor kwam al zingend en al dansend binnen, alle mensen stonden mee op en dansten ter plekke en zongen in volle barst mee! Echt heel leuk, maar toen begonnen de gebeden…Heb daar absoluut niets tegen, maar als je zo naar gebeden moet luisteren in een andere taal, kan het wel eens zijn dat je verdwaalt in je eigen gedachten…Tussendoor werd er nog wel eens gezongen, waardoor je weer helemaal wakker werd!
En dan, tegen het einde aan…Franklin stelde ons voor aan heel de kerk (niet zo’n grote kerk als bij ons, maar toch wel een serieuze kapel) en we moesten daar ‘ne speech’ geven, in het engels natuurlijk! Ik met knikkende knieën, vooraan in de kerk, een heel korte speech gegeven…Zweet hier, zweet daar, maar alles is toch nog goed afgelopen!

Ondertussen zitten we hier toch al wel iets langer als een week en hebben we toch al iedere dag 2 keer warm eten voorgeschoteld gekregen…Het allerlekkerste hier is de spaghetti! Mmmm…Daar kijken we steeds naar uit. Ik denk dat Abigail, zij die voor ons kookt, dat weet want we hebben het al enkele keren gegeten. Wat ook nog heel lekker is: het ontbijt en de sandwiches met groentjes tussen en mayonaise!
Het plaatselijke gerecht van hier, ‘fufu’, hebben we zondag voor de eerste keer gegeten en was niet echt mijn ding! Samengevat valt het eten echt nog wel mee hoor!

Deze week zijn we al elke dag gaan observeren in de scholen! De juffen en meesters vallen allemaal 1 voor 1 wel mee…Alleen zijn ze allemaal even lui! Dinsdag was er in de school van Agbenoxoe (uitspreken ‘Agbenogwee’) maar 1 leerkracht aanwezig voor heel de lagere school…Hij gaf enkel les in zijn eigen klas, de andere klassen moesten zich maar wat bezighouden!
Vandaag kwamen we aan in de school van Fesi en er leken al heel wat meerdere juffen en meesters aanwezig te zijn dan maandag...De juf van het 1ste leerjaar was niet aanwezig en ik moest daar juist gaan observeren! Ik kreeg krijt van een meester en 2 schoolboeken (engels en wiskunde) van het 2de leerjaar…Doe maar iets, zei hij! Ik stond daar met mijn mond vol tanden…De kinderen verstonden amper wat ik zei en spraken constant in het Ewe (plaatselijke taal)! Het was een regelrechte ramp! Ook omdat ik me niet had kunnen voorbereiden…Ik moest enkel maar observeren!
Voor de rest zijn de kinderen hier echt ontzettend lief…Vooral als je er ‘zotte spelletjes’ mee doet! Ik en Linde hebben de kinderen al een dansje aangeleerd…Ze vonden het echt superleuk! Vanaf volgende week zouden wij echt les gaan geven…Spannend!

Volgende week volgt er een nieuw verslag!

Hopelijk tot dan…!
Baaaaaaaj xxx
Cindy

  • 08 Oktober 2007 - 16:56

    Sara:

    De lange reactie is bij de ndere .. hier krijg je gewoon een SUPER DIKKE ZOEEEN :) en euh , zie maar da ge die leerkrachte wa bijleert :) anders gene rijst zegt ma :p xxxx KUSJE

  • 08 Oktober 2007 - 17:41

    Ron:

    Prachtig om lezen, hoe jij het ervaart. Have a great time!

  • 08 Oktober 2007 - 17:43

    Guy Heyligen:

    Cindy, het lijkt me echt leuk wat je nu aan het doen bent. Het zal niet altijd rozegeur en maneschijn zijn, maar op een of andere manier uw steentje bijdragen aan een beter samenleving geeft je voldoening en doet je anders denken over het begrip "mens". Je leert minder vanuit de hoogte op onze samenleving kijken. Je perspectief verandert.
    Ik doe op mijn manier aan rassenintegratie en hou me bezig met 2 Ghanees-Belgische jongens van 8 en 10 en begeleidt hen naar Lierse SK, in de hoop dat ze zo iets van hun leven kunnen maken.
    Cedric, mijn zoon van 27 die je wellicht niet kent, vertrekt vrijdag voor onbepaalde tijd naar Zuid-Amerika om als vrijwilliger aan straatkinderprojecten te werken. Voorheen was hij al 4 maanden in India actief en daarna 8 maanden in Bolivië en Peru. Je steekt er zelf best veel van op en je wordt er elke keer wat "wijzer" van, denk ik. Ik volg met belangstelling je bevindingen en wens je verder voldoening en succes. Tot spoedig.
    Groeten

    Guy Heyligen

  • 08 Oktober 2007 - 19:10

    Linda:

    Cindy

    Blij eindelijk iets te lezen. Toch even dit. Je moet niet onvoorbereid voor een klas gaan staan. Je mag gerust nee zeggen, hoor. Zeg maar dat Linda het gezegd heeft.
    Voor de rest horen we niets dan goeds over jullie. Heel veel klanken van "lieve, rustige meisjes".
    De lokale fufu lust ik ook niet zo, maak je geen zorgen.
    Als je de volgende keer van een vers geperst ananassapje geniet, denk dan eens aan mij!
    Liefs en kussen aan Linde, Lindsay, Nicolas, Frank en Abigail.

  • 09 Oktober 2007 - 07:31

    Ingrid:

    Hey Juf Cindy,
    wij zijn hier keiblij met al je berichtjes en telefoontjes.
    Time flies, je bent nu al meer dan 14 dagen in Ghana. Het lijkt wel of je gisteren nog hier was ! Maar dat zal wel normaal zijn want waar jij bent, is het altijd wel gezellig druk en dat vergeet je niet zomaar. Dat zullen ze ginder nog wel ondervinden.
    Ik zie het al zo voor me : Cindy, de lieve kindjes en de zotte spelletjes ... helemaal jij.
    Geniet er maar van.
    Dikke kus van papa en mij

  • 09 Oktober 2007 - 14:47

    Sabine:

    ikvid het echt fijn om al die ervaringen telezen
    zo blijven wij toch op de hoogte en weten we ook hoe het er daar aan toe gaat ;ik kan aannemen dat het leuk is ;ben in de vakantie in zo n schooltje geweest in egypte en dat was heel leuk hoe die kindje reageerde op ons
    kreeg er kippevel van
    en dat was maar eventjes
    jij zit daar wel langer tussen zalig !!!!
    nog een dikke zoen

  • 10 Oktober 2007 - 08:58

    François Cabus:

    Helaba,
    Oppassen hé met het Afrikaanse eten, want als je de poepekes van de meeste Afrikaanse mama's (en ook jonge vrouwtjes) bekijkt dan is dat eten toch niet zo gezond.
    Leuk verslag. Zo blijven we tenminste op de hoogte van uw belevenissen.
    Beste groetjes,

    François / Francine

  • 10 Oktober 2007 - 09:21

    Karina Gernaey:

    jij gaat de tijd van je leven hebben.profiteer er van en veel fun.ik werk bij je mama op Initial.tot schrijfs

  • 11 Oktober 2007 - 19:40

    Mama:

    hé lieve meid,het doet deugd dat we horen dat het je zo goed bevalt.Ben echt fier op u hoor.We horen elkaar nog wel é.Nen hele dikke knuffel van jouw mamieke xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 12 Oktober 2007 - 09:01

    Wendy Daman:

    Hoi Cindy ik vind het heel leuk je berichtjes te lezen zo doen wij hier ook nog een beetje cultuur op. Geniet maar van je tijd daar en hou ons op de hoogte.

    groetjes

  • 14 Oktober 2007 - 22:00

    Sjattie:

    Goh Sjattieke, steeds weer sta ik verstomd door de dingen die jij verwezelijkt. naarmate ik je beter leer kennen kijk ik meer en meer op naar jou.niet alleen wat je doet maar ook de manier waarop,met zoveel overgave en vuur.Ik geniet ervan te lezen over al die geweldige ervaringen. Natuurlijk is er een nadeel aan het verhaal :) ik mis je.

    Veel dikke kussen en doe da daar nog goed eh xxxLY

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 Januari 2008

Het einde van een fantastische ervaring!

06 December 2007

Dubbel gevoel

22 November 2007

Uk, uk, uk...Het is hier DRUK!

09 November 2007

Cape coast

26 Oktober 2007

Wat een ervaring!
Cindy

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 12019

Voorgaande reizen:

24 September 2007 - 23 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: